Kohlberg
(1969) a morális gondolkodás fejlődésére vonatkozó modelljében
leírja a fejlődés fázisait és ezzel a fejlesztés lehetőségeit.
A
morális gondolkodásnak három szintje egymással
felcserélhetetlenül, egymásra épülően követi egymást. A
szinteken egyforma sorrendben megy keresztül mindenki, bár esetleg
különböző sebességgel, és nem feltétlenül jut bárki a
végére, sőt az alacsonyabb szinteken ragadás nagyon gyakori.
1. A prekonvencionális szint (természetes fejlődése 0-9 éves kor),
amikor az egyén minden magasabb "jó" vagy "rossz"
fogalom nélkül, szót fogad, tetteinek fizikai következményei, a
büntetés elkerülése, és a jó viselkedés jutalma irányítja.
Az észlelés, a
tapasztalat, a pavlovi tanulás szintjén van itt. Ilyet tudnak az
állatok is, és az idomítás erre épül. Ha valaki ezen a szinten
ragad, akkor fejlesztését is ezen a szinten kell megoldani. Vagyis
azonnali következménye kell legyen minden cselekedetnek. Ezáltal a
környezet határozza meg a szabályokat, amelyeket a következő
szintre jutva az ember magáévá tesz.
Egy a morális
fejlődés elején tartó lény, függetlenül életkorától,
mindent megtesz, ami jutalom értékű és amit nem büntetnek. A
környezet felelős, hogy az ilyen alacsony morális fejlettségű
emberek mit tesznek, mert ők maguk saját felelősséget nem
vállalnak, csak használják a világot.
2. A konvencionális
szinten (természetes fejlődése 9-15 éves kor) a konformitás, a
sztereotípiák, társas konvenciók, szabályok vezetik az egyént,
aki szeretne megfelelni az elvárásoknak, és a szabályokat
betartani.
Sokan nem jutnak túl
ezen a szinten, és felnőtt korukban is meggyőződésük, hogy a
törvények, szabályok azért vannak számukra, hogy azokat
betartsák, és azért viselkednek megfelelően, hogy mások
tetszését elnyerjék. Ők a legjobb katonák, mert gondolkodás
nélkül megteszik, amit diktálnak nekik. A felelősséget ők sem
viselik, hiszen a szabályok és azok felügyelői a felelősek.
Szemben az előbbi állati szinttel, itt már a gépekkel
találkozunk.
És hol van az
ember?
3. A posztkonvencionális szinten az ember elfogadja az egyetemes erkölcsi
elveket az autoritástól függetlenül. A helyes cselekedeteket az
általános jogok és normák szerint határozza meg, felülvizsgálja
és újra elfogadja azokat.
Minthogy sok
szempontot kell figyelembe venni, ráadásul folyton változó
környezetben az elvek képlékenyek, nem stabilan meghatározottak.
Az erkölcsi fejlődés harmadik szintjére jutott embernek
felelősséget kell vállalnia saját döntéseiért, tetteiért és
másokért, akiket döntése érint. Ezt a kihívást már nem
mindenki vállalja fel, emiatt az erkölcsi fejlődés kényelmesebb
szintje a kedveltebbek.
Az erkölcsi
fejlettség harmadik szintjén a jogok és normák ésszerű
változtatására lehetőség van, sőt ezen a legfejlettebb szinten
önmagunk választotta elvek és etika szerint az univerzális
törvényekkel összehangoltan és egymás jogainak kölcsönös
tiszteletben tartásán alapulóan egyénileg kerülnek
meghatározásra a szabályok és így a morál.
Hivatkozás:
Kohlberg, L. (1969) Stages in the development of moral thought and
action. Holt, New York.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése