Ha van valami, ami
furcsább az autizmusnál, az a savant szindróma, még akkor is, ha magam is érintett
vagyok benne. A savant szindróma, melyről már millió dokumentumfilm készült és
könyv íródott, és amely sosem kapott létjogosultságot arra, hogy önálló betegség
legyen a BNO és DSM rendszerekben, úgy átfűti az autizmussal foglalkozó
szakemberek életét, mint egy lélekmelengető dal.
Felemelő és
pusztító mélységekbe visz. Nem tudom igazán, hogy más autista mit érez a
tehetségével kapcsolatban, így érzéseket tekintve csak a saját szemszögemet
tudom elmondani.
Mint írtam már,
pusztulásokat érzek magamban műveim megalkotása után, olyan, mint ha bennem
lenne egy hatalmas nagy erdőtűz és magam lennék Kanada, ahol oly' gyakoriak az
erdőtüzek.
Mint ha teljesen kiégnék
belülről utána, aztán persze, ha eljön újabb művészi ihletettségem, eltűnik a
„kanadai erdőtűz” érzés és újból erősnek és alkotással telinek érzem magam,
mint ha magam lennék egy kandalló, aki tud magából újabb meleget adni, hogy az
az új ismét elsöpörjön és letaroljon mindent.
A savant szindróma
egy különleges válfaja lehet az, ha valaki nem készen, nem adottnak kapja a
tehetségét, tehát nem vele születik, hanem egy betegség és baleset folytán
tehetséges esetleg zseni lesz.
Magam megszoktam
már annyira, hogy nekem teljesen természetes volt pl., hogy 9 éves koromban már
verseket írtam és nem játszottam együtt senkivel sem.
Nem ismertem a
zsúrokat, és senkinek a lakcímét és a telefonszámát nem tudtam, nem tudtam,
milyen érzés a McDonalds-ban együtt nevetni másokkal és együtt étkezni, pedig
az egri McDonalds is kb. 1995 -ben nyílt, 15 éves korom körül.
Sosem jártam sem
bulikba, sem partikra és nem csak a drogot nem volt kedvem kipróbálni, a mai
napig szégyennek tartom azt, aki a pszichedelikus szerek neveivel emeli fel
magát olyan magasra, ahonnan már nem lehetne nagyobbat sem esni lefelé a
társadalmi ranglétrákon.
Nekem természetes
volt, hogy 15 éves koromban már több galériám volt Egerben, bár való igaz,
magam a 14-15 éves kori kezdetet későinek tartom, előtte egyáltalán nem
mutattam semmiféle tehetség jelét sem. Bár Picasso írta: „A festészetben
nincsenek csodagyerekek”. (Talán igaziak nincsenek.)
Sőt, kifejezetten
rosszul rajzoltam embereket, arcokat, magam kifejezetten rossznak tartottam
mindenféle naturalista ábrázolást, talán ezért történt az, hogy 15 évesen az
expresszionizmushoz és szürrealizmushoz nyúltam és soha többé nem rajzoltam sem
embert, sem hozzá környezetet, kötelező rajzórákra tehetségem miatt akkor sem
kellett bejárnom, ha nem volt benne ember.
Azt hiszem, az
autizmus ott nyilvánult meg a legjobban a festészetemben - néha csak utólag konstatálom
és nézem gyermekkori „óriás” festményeimet a falaimon 50 cm X 70 cm - es
méretben - hogy egyáltalán nem volt benne figuratív ábrázolás és teljesen
hiányoztak belőle az emberek.
Az irodalmam 9 éves
koromban kezdődött el - mint írtam - sokáig azonban senki sem láthatta
műveimet. Én akartam, hogy ne lássa senki se.
Utólag látom és
nézem magam, hogy egyáltalán nem volt benne ember, csak én, és valamiféle
szürrealista művészet...
Azt hiszem, jobb
szürrealizmusnak nevezni azt, amit mások esetleg „az őrület jelének” neveznének
vagy akár 2outsider art”-nak, a hivatásos művészet keretein kívül lévő
művészetnek, mert szerintem az olyan diszkriminatív szó.
Mint ha nem lenne
egy sérült embernek joga arra, hogy ő valódi stílusirányzatokban alkosson,
pedig valahová mindenki beleillik...
Észrevettem
magamon, hogy egyre több metafórát alkalmazok az írásaimban is, de a nélkül pl.
egy irodalmi órát nem lehetne megülni sem.
A legjobban egyedül
érzem magam és akkor, ha alkothatok.
A fotóművészetem
úgy vált fotóművészetté, hogy sosem indult annak, az idő érlelte azzá, ami
lett. Én csak kattintgattam, aztán belekerültek a könyvembe és igazi
fotóművészetté váltak.
Nem látni művészeti
munkáimat többé, ki tudja, melyik lenne a nagyobb a szegénység vagy a nagyobb
gazdagság...
Sőt, el sem tudnám
képzelni, ha egy reggel arra ébrednék fel, hogy óriás festményeim és grafikáim
és számítógépes műveim eltűntek mellőlem örökre, pedig egy nap majd lehet, hogy
ez fog történni...
Ez egy olyasféle
ambivalens érzés, amit talán csak az érezhet, aki meg tanulja becsülni és
szeretni magát, mert néha kell egy egészséges önérzet, sőt, én azt mondom,
beképzeltség is.
A többi majdnem
öngyilkosság... Mint Ady írta:
„Ezért minden:
önkínzás, ének:
Szeretném, hogyha
szeretnének
S lennék valakié,
Lennék valakié.”
S lennék valakié,
Lennék valakié.”
Ez a „valaki” adott
értelemben a művészet is lehetne, megszemélyesítve.
Minden csak
nézőpont kérdése.
Szerencsére, nem
nagyon ismernek már fel az emberek sehol sem, és szerencsére azt sem tudják,
hogy újból olyan zseni vagyok belülről, mint eddig.
Egyébként sok
autista az, sőt, a legtöbb, ha nem is tehetséges, de kívülről ismeri a
telefonkönyveket, a naptárakat, a telefonszámokat, stb. …
A savant szindróma
szerintem egy magasabb létformája a tehetségnek, tehát valami olyasmi, aminek a
társadalmak szám és kód és név nélkül örök érvényességet szereznek.
Legtöbbször
tulajdonképpen azért olvasok, mert 37. évemben járok és idő előtt nem akarok
korai elbutulásban, demenciában vagy Alzheimer - kórban meghalni, mert azért a
szociális hatások is kifejezetten nagy hatással bírnak egy betegség
létrejöttére, és a biológiai markerek is.
Igazán büszke akkor
voltam magamra, amikor a Larousse enciklopédiákat olvastam a könyvtárban és
alig volt szó - ahol felnyitottam a könyvet - amiről ne tudtam volna valamit is
mondani.
Mondani... Már ha
egyáltalán szóba állok valakivel is, ez éveim előre haladtával szinte a nullára
csökkent kommunikációs igényem és egyáltalán nincs motivációm sem arra, hogy
akár 1 emberrel is megosszam azt, amit tudok, avagy amit olvastam, tanultam,
tapasztaltam, megszereztem, átéltem és szívtam be, mint ha levegő lett volna
légszennyezettség nélkül a tudás s mint ha nem lett volna benne soha semmi
förtelem, amiért azt ott kellett volna hagyni.
Pedig van. Az
anatómiai ábrázolásokat pl. egyáltalán nem bírom elviselni és az
egészségügyről, genetikáról, betegségekről pl. szinte csak akkor tudok olvasni,
ha nincsen benne vér, azt hiszem, ez a tudásom egy gyenge pontja, mert a vér
szónál vagy a vér láttán megállna bennem még a szívem, ha meg tudna állni
félni.
A verssorozatom
számtalan versből áll, hogy alibim legyen arra is, hogy sosem bóklásztam
céltalanul az életben, hanem a verseimen gondolkodtam, tulajdonképpen ez
sokszor így is volt...
Néha azon gondolkodtam, hogy
milyen nehéz is más ember szemszögének a megértése autizmussal, de írtam rá egy
találó aforizmát, egy választ, ha valaki egyszer mondjuk megkérdené:
„Óh, nos ez igazán egyszerű.
Az a másik ember szemszöge, hogy 2 perc múlva már más a szemszöge.”
Még jó, hogy tudok nevetni
magamon... :)
Seth Művésznő